Roland Kamphuis Rotating Header Image

Nieuwe Auto Tesla Model 3

Zeven jaar geleden kocht ik mijn eerste auto, de Toyota Aygo. De auto koste €10.000, wat ik erg veel geld vindt om zomaar uit te geven. Gelukkig heb ik vele jaren met plezier in de Aygo gereden, maar het werd tijd voor een serieuzere auto. Met een Aygo wordt je niet altijd serieus genomen als je op een zakelijke afspraak komt. Maar welke auto past dan wel goed? En welke past ook goed bij onze bedrijfsvisie in 2020?
Al snel kwam ik op de elektrische Auto’s, dit wegens dat ze geen co2 uitstoot hebben, goedkoop op te laden (vooral laden op de zaak – door het datacenter hebben we grootzakelijk energie tarieven ;)) en bovendien hebben elektrische auto’s nu (nog) subsidies. Vooral die subsidie en goedkoop laden gecombineerd met geen wegenbelasting maken het aanschaffen van een dure elektra auto toch een stuk aantrekkelijker.
De Aygo heeft gemiddeld €228 per maand gekost over die 7 jaar heen. Als ik de Tesla ook 7 jaar ga rijden dan gaat het mij €363 per maand kosten. Ofwel voor een meerprijs van 135 euro per maand rij je in een bak van €60.000! Had ik een vergelijkbare brandstof auto uitgezocht dan had ik een auto van rond de 27.000 euro kunnen rijden voor €363 p/m. Dus het elektrisch rijden beloond wel.

De ervaring
Als je van een Aygo komt en in een Tesla model 3 gaat rijden veranderd je hele reis en rij ervaring. Het grootste verschil is het geen motor geluid hebben. Heerlijk stil. Als je een lange rit maakt merk ik dat ik veel relaxter aankom. Ook de leren stoelen helpen daar in mee.
De auto reageert door zijn elektromotors ook heel vlot. Duw je het gaspedaal in heb je instant power! geen wachttijden dat er meer brandstof naar de motor is gepompt voordat de power komt.
Laten we het helemaal niet hebben over het optrek vermogen van de Tesla model 3. Waar ik in de Aygo de airco moest uitzetten als ik een beetje rap wou wegrijden bij het stoplicht, lanceer je jezelf met de tesla in 3.6 seconde van 0 naar 100 km/u. Geweldig! Ook op de snelweg is even een beetje gas bijgeven nog steeds lancerend, dus zonder probleem kan je even nog voor een andere auto invoegen (dat was met de Aygo onmogelijk).
De topsnelheid ligt op 260km/u. Ook dat lijkt de auto zonder probleem te trekken toen ik een tocht in Duitsland maakte. Helaas rijd het overige verkeer niet zo snel en is het dan wel erg opletten als je zo hard rijd. Als een voorganger 160 km/u rijd dan moet je wel flink bij remmen om de 100km/u te verliezen.
In de Aygo kende ik dit soort luxe problemen niet. Die ging niet harder dan 145 km/u.

Aygo vs Tesla

Aygo vs Tesla

 

Aygo vs Tesla bij Gamma

Aygo vs Tesla bij Gamma

Features
De Tesla model 3 heeft wel een heleboel features. Een aantal zijn specifiek van Tesla maar ook een aantal kende ik zelf niet omdat de Aygo deze niet had, bijv cruise control, of beter gezegd adaptive cruise control. Ideaal. De auto geeft helemaal zelf gas en mindert deze als je voorganger langzamer rijd. De auto stopt zelfs bij het stoplicht (mits je een voorganger hebt) en trekt vervolgens vanzelf weer op. Ik heb mijn tesla zonder auto pilot gekocht, maar ik begrijp waarom mensen de extra € 7.500 ervoor betalen. Dan rijd de auto helemaal zelf! (tenminste voor nu alleen op de snelweg).
Airco werkt gewoon prima net zoals in andere auto’s. Ik was benieuwd hoe de verwarming zou werken in de Tesla, gezien in brandstof auto’s de verwarming een gratis bonus is van de warmte van de motor. In de model 3 viel dat reuze mee, sterker nog, de auto was sneller warm dan wat mijn Aygo deed! Het kost wel een beetje extra energie en daarmee range, maar niet opmerkelijk om rekening mee te houden.
Het sound system is geweldig, veel speakers, goede sub.
Het ontgrendelen van de auto gaat automatisch met je mobiel. Geen mobiel bij de hand dan kan je nog altijd de tesla openen met een pinpas formaat access card die je in je portemonnee stopt. Op die manier hoef je nooit meer je autosleutels mee te nemen.
Tot slot kan het grote 15 inch scherm niet ontzien worden in de model3. Daarop kan je alles instellen (spiegels, stuur), navigeren, netflixen, camera’s bekijken, handsfree bellen, agenda bekijken, muziek selecteren en meer.

Range
Ik heb de long-range versie gekocht van de Model3. Volgens de computer in de auto zou ik met een volle accu 500km range kunnen halen. Dat getal is erg optimistisch en zou kloppen als alle omgevingsvariabelen gunstig zijn. Gemiddeld merk ik dat ik ongeveer 10% van de schatting af moet halen. Rij je lange tijd meer dan 100km/u dan is het verbruik een stuk hoger. (dan moet je wel 20% van de schatting afhalen). Toen ik 260 km/u reed ging de accuverbruik bijna factor 5 sneller leeg. (1 echte km koste 5 km accurange).
Daarnaast is buitentemperatuur ook een factor. Toen ik op een late avond van leiden naar Enschede wou rijden (200km) kon ik dat volgens de Tesla net halen (240km accu range). Na een half uur kreeg ik de melding dat ik het alleen kon halen als ik niet harder zou rijden dan 115km/u. 20 minuten later mocht ik niet harder rijden dan 100km/u. En nog een keer 20 min later moest ik toch even Quick chargen onderweg omdat ik anders 10km range te kort zou komen. Ik was best verbaasd die avond toen ik de auto voor 5 minuutjes aan de Tesla quick charge zetten. Op het moment dat ik uitstapte om de kabel in te prikken viel het mij op de temperatuur buiten was gedaald naar 2 graden. En hoe kouder de accu is hoe lager het vermogen is.

Laden
Meeste mensen vinden het eng dat de range van een elektrische auto toch een stuk lager is dan een brandstof auto, en dan onderweg lang moeten laden om de auto weer helemaal op te laden. Daar heb ik ervaren dat je je mindset moet veranderen. Je moet namelijk niet je auto onderweg 100% willen opladen. Je moet alleen laden wat je nodig hebt om thuis te komen (+ een kleine marge). Vandaar dat ik maar 5 minuutjes had gestopt in mijn rit van Leiden naar Apeldoorn. Die 5 minuutjes was trouwens langer dan noodzakelijk, Tesla Quickcharge zorgt ervoor dat je je accu van 20% naar 80% oplaad in ongeveer 20 minuutjes, ofwel 300km range in 20 minuten. Andere elektrische auto’s op de markt kunnen nog niet zo snel laden als Tesla dit doet. Die hebben ongeveer 40 minuten (dubbele) tijd nodig om hetzelfde te bereiken. Daarom is een Tesla ook ideal als roadtrip auto. Tesla heeft door heel Europa hun quick charge stations staan, en als je dan 300km heb gereden (2-3 uur) dan neem je even een korte pauze van 20 minuutjes, eet je even een broodje, drink je je koffie en tegelijkertijd de auto even quick chargen. En je kan weer je volgende 300km maken!

Mocht je nu toevallig ook nadenken zijn om een Tesla aan te schaffen, dan kan je mijn link gebruiken zodat we beide gratis 1500km laadtegoed krijgen van Tesla:
https://ts.la/roland26429

One Comment

  1. Roland schreef:

    Bij het doen van de jaarcijfers en belasting blijk dat ik een kleine rekenfout heb gemaakt en komt de Tesla 50 euro per maand duurder uit. Dit wegens dat de KIA auto’s uitsluit. Dat was in 2013 met de Aygo niet het geval. Zo zie je maar weer dat het loont eerst onderzoek te doen voordat je iets koopt.

    Wat ik ook niet heb vermeld zijn de laadpaal kosten. Gelukkig zit daar ook subsidie (MIA) op en zijn de echte kosten maar een 200 euro als je het goed doet.

Leave a Reply