Roland Kamphuis Rotating Header Image

Ing ideal software update

iDEAL-logoVoor alle iDeal winkels is het verplicht om de iDeal software te updaten . In het nieuwe bankieren wordt gebruik gemaakt van Iban nummers i.p.v. rekeningnummers, en ook iDeal moet deze wijziging doorvoeren.
Deze wijziging werd netjes door de ING twee maal per post aangekondigd. Ik werd zelfs 2 weken voor 1 augustus gebeld door ING om mij nog even te helpen herinneren. Op 1 augustus zou namelijk tevens het oude systeem offline gaan.

Door de drukte begon ik 31 juli pas aan de upgrade van de iDeal implementatie, en een halve dag later had ik alles aangepast en werkzaam. Echter bleef ik een bug houden dat betalingen van duizend euro of meer niet geaccepteerd werden door iDeal. Na lang zoeken toch maar eens de voorbeeldcode van ING gedownload en getest. Die bleek ook dezelfde bug te hebben!
Dus ik contact opzoeken met ING over de foutmelding.

Foutmelding:

Result:
Error Code BR1210
Error Message Value contains non-permitted character
Consumer Message Betalen met iDEAL is nu niet mogelijk. Probeer het later nogmaals of betaal op een andere manier.

Nog geen half uur later kwam ik er zelf achter dat de fout in de library van ING zelf zit, dus ik mail ING even dat het probleem is opgelost en ik gaf ook de bugfix mee.

Bestand Xml/XmlSerializer.php
Veranderingen die ik heb doorgevoerd
regel122:
Voor:
        $element->appendChild(new DOMElement(“amount”, number_format($transaction->getAmount(), 2)));
na:
        $element->appendChild(new DOMElement(“amount”, number_format($transaction->getAmount(), 2, “.”, “”)));

Beschrijving:
Jullie geven bij de functie number_format geen komma en duizend seperator mee. Waarmee de standaard waarden gelden (punt “.” als kommateken en  “,” komma als duizendsplitter). In jullie API handleiding staat duidelijk dat jullie alleen een punt als kommateken accepteren.
De duizensplitter is daarmee overbodig en mag dus niet overgestuurd worden! Door bij number_format deze te definiëren als een lege string voorkom je dat deze toegevoegd en meegezonden wordt.

En nu vraag je wellicht af waarom ik dit artikel schrijf, ten eerste om de mensen die deze bug ook hebben te helpen, ten tweede omdat de fout een nogal domme fout is (van een bank mag je hoge kwaliteit verwachten; ze handelen notabene met geld, daar is geen ruimte voor bugs! ) en tot slot om om de geweldige reactie van ING te plaatsen

Ik kreeg namelijk dit teruggestuurd:

Geachte relatie,

Bedankt voor de terugkoppeling. Fijn om te horen dat u het heeft gevonden.

De meest gestelde vragen over iDEAL vindt u op: http://www.ing.nl/zakelijk/klantenservice/veelgestelde-vragen/betalen/ideal/index.aspx. Staat uw vraag er niet tussen? Stuur uw vraag en/of opmerking dan naar: ideal@ing.nl.

Uw e-mail wordt binnen 2 werkdagen beantwoord.

Met vriendelijke groet,
<Naam>

ing_ideal_vragenMaar de hele vragenbrank bestaat alleen maar over simpele niet-technische gerelateerde vragen. Wat kan ik daar nu mee? Bovendien snap ik niet waarom ik die link meegestuurd krijg, ik had bovendien zelf de oplossing al gegeven?
Voor de zekerheid de medewerker gevraagd de e-mail van mij door te sturen naar de technische dienst, zodat ze ook eventueel andere klanten met mijn oplossing kunnen helpen. Krijg ik de volgende mail van de technische dienst:

Beste mr. Kamphuis,

Deze foutmelding is eerder onder onze aandacht gebracht wij hebben toen gelijk een nieuwe versie van de connector laten ontwikkelen. Deze kunt u downloaden uit het iDEAL dashboard.

Mochten er nog andere vragen zijn dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,
<Naam>

En toen brak mijn klomp. Heb ik dan een oude versie gedownload? Ik heb één dag voor de deadline de library code gedownload van de site, zo’n beetje op het allerlaatste moment wat je kan maar bedenken. Dan mag ik hopen dat er op dat moment een final versie uit is, want ik kan me voorstellen dat vele partijen maanden van te voren al beginnen met de overstap naar het nieuwe system zodat ze nog voldoende tijd hebben als het mis gaat om terug te vallen op de oude versie.
De update bleek inderdaad ergens na 1 augustus online gezet is. In de download valt ook te lezen dat het bestand laatst aangepast is op 17 mei 2013, dus blijkbaar wist ING al langer van de bug maar hebben ze nooit de moeite genomen om dit online te zetten of  überhaupt de klanten te informeren.

Zucht, ING kan nog veel leren als het gaat om software ontwikkeling, in zowel techniek als in omgang en communicatie met hun klanten. Ik vraag me dan af wat ze met die 20 euro maandelijkse iDeal abonnementkosten doen…

One Comment

  1. Anoniem schreef:

    Bedankt! Ook ik had deze, blijkbaar oude, versie van de ING connector. Fouten maken kan de beste gebeuren, maar een andere reactie vanuit ING had wel op zijn plaats geweest.

Leave a Reply to Anoniem