Roland Kamphuis Rotating Header Image

Artikel: Wat te doen met zakelijk kantoor afval

Met de verhuizing naar een compleet kantoor dacht ik eenvoudig bij de Gemeente Enschede een zwarte container aan te vragen. Al snel kwam ik erachter dat de gemeente niks regelt aan afvalverwerking voor de zakelijke inwoner. In andere woorden: je staat er alleen voor!
De volgende stap was dan ook een afvalverwerkingsbedrijf contacteren en voordat ik het wist zat ik bij meerdere bedrijven offertes aan te vragen.

Bij het vergelijken van de offertes viel me op wat een prijzen gerekend worden voor afval. Al snel ben je 25 euro per maand kwijt voor een 240 liter rest-afval container. Dat is per jaar 300 euro, een 120 euro meer dan wat een gemiddeld huishouden moeten betalen voor dezelfde container.
Ik kwam er al snel achter dat er met de ophaalbeurten geschoven kon worden, en wanneer je kiest voor 1 keer per maand er een acceptabele prijs van 15 euro per maand uitkomt. Kleiner dan 240 liter kunnen de afvalbedrijven niet leveren, terwijl de huishoudens wel voor de kleine grijze container kunnen kiezen.

Daarnaast worden er belachelijke prijzen gerekend voor oud papier. Terwijl eigenlijk oud papier geld moet opleveren!
De basisschool bij mij in de buurt heeft iedere maand op zaterdag een papier inzamel dag. De kinderen komen dan het papier ophalen waarmee ze een iets verdienen (in vorm van een tegoedbon). Ik heb er dan ook voor gekozen om mijn oud papier maar hier te blijven inleveren. Het kost niks, en je helpt de basisschool ermee!

Tot slot is ons rest-afval vrij weinig omdat we ook nog eens recyclenen (plastic, oud papier en glas). Het recyclen van plastic is nog maar recentelijk mogelijk en ben sinds vorige maand hiermee begonnen en merk dat het gigantisch scheelt in je afvalbak. Bovendien is plastic wegbrengen gratis.
Het aanbod van SITA paste het beste bij een kantoor met weinig afval en ga waarschijnlijk voor hun diensten kiezen.
Kortom, het is nog een hele klus om je afval te regelen als bedrijf!

Leave a Reply